Standpunt Herindeling academiejaar

2019-11-21 00:00:00

De besturen van enkele hogescholen en universiteiten willen het academiejaar drastisch veranderen. De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) ziet die hervorming niet als prioritair. Wél wil ze meegeven dat studenten eerder gebaat zijn bij het invoeren van nieuwe werk- en evaluatievormen dan bij een hervorming van de academische kalender. Ze roept die instellingen dan ook op om daar werk van te maken.

“Een herindeling van het academiejaar is het sluitstuk van een vernieuwing van ons hoger onderwijs, niet het begin. Bovendien zou een eventuele herindeling van het academiejaar rekening moeten houden met de impact op het leven van studenten. Studentenjobs, vrijwillige engagementen, maar ook ziekte, heroriëntering en internationale mobiliteit zijn zaken die in overweging moeten genomen worden binnen de problematiek van de herindeling. Daar wordt vandaag te weinig aandacht aan besteed,” aldus Messelina Loncin, bestuurder bij VVS.

“Bij studenten bestaat de vrees dat de vakantieperiodes grondig worden herschikt. Hierdoor worden een groot aantal vrijwillige engagementen en studentenjobs op de helling gezet. Dit alles is nadelig voor werkgevers, het sociaal-culturele organisaties, jeugdwerk en, niet in het minst, studenten zelf.” voegt Frédéric Piccavet toe.

Lees hier het integrale standpunt Herindeling van het Academiejaar van de Vlaamse Vereniging van Studenten. Voor meer info en vragen over het standpunt en de communicatie hierrond kunnen jullie steeds terecht bij de verantwoordelijke rapporteur en/of de bestuurder onderwijs van VVS

Contactgegevens

Rapporteur Herindeling Academiejaar: Frédéric Piccavet,  frederic.piccavet@vvs.ac, +32 (0)476 30 80 16

-De Rapporteur is bij VVS verantwoordelijk voor de totstandkoming van een standpunt. Hij of zij toets af wat de VVS-leden in het standpunt weerspiegeld willen zien.-